När man använder profilprodukter ska man alltid sträva efter största möjliga uppmärksamhet. Använder man till exempel ballonger som profilprodukter kan man försöka skapa ett event kring ballongerna. Kanske låta barn fylla på sin egen ballong med helium eller släppa ut ett stort antal ballonger som era kunder får försöka fånga. Givetvis ska er logo finnas upptryckt på alla ballongerna. Man kan också skänka bort profilprodukter vid tillfällen där många människor samlas. Man ska alltid sträva efter att vara så unik som möjligt när man använder profilprodukter. Man kan vara unik genom att använda profilprodukter som ingen annan använder. Men man kan också vara unik och innovativ genom att formgiva profilprodukterna på ett speciellt vis.
Hållbara profilprodukter
Det är viktigt att profilprodukterna är hållbara. Dels för att du vill att dina kunder ska kunna använda dem under lång tid framöver, men också för att du vill undvika besvikna kunder. Om du till exempel använder t-shirts som profilprodukter så välj en t-shirt med bra passform och som inte blir urtvättad efter en eller två tvättar. Det är också viktigt att dina profilprodukter inte innehåller några miljöfarliga ämnen och att de är tillverkade under rättvisa förhållanden. Om det skulle komma fram att dina profilprodukter är tillverkade av bomull som inte lever upp till rättvisa förhållanden så kommer det att vara mycket skadligt för ditt varumärke.
Profilprodukter av god kvalitet
Man ska alltid satsa på profilprodukter av god kvalitet. Har du en begränsad budget bör du välja en mindre kostsam produkt av god kvalitet, det kan till exempel vara en penna, reflex eller vattenflaska. Tanken är att dina profilprodukter ska hålla i flera år framöver. När du räknar ut hur mycket era profilprodukter kommer att kosta företaget så måste du också ta i beaktande hur länge profilprodukterna och ditt budskap kommer att leva vidare.
Originella profilprodukter
All marknadsföring och kommunikation handlar om att föra ut ett unikt budskap som särskiljer er från era konkurrenter. När det gäller profilprodukter bör du tänka likadant. Sätt upp en plan för hur ni ska använda era profilprodukter och vad syftet är. Bestäm också när ni ska använda era profilprodukter, det kan till exempel vara vid mässor och olika produktlanseringar där mycket folk finns i rörelse. Ju mer ni använder era profilprodukter ju större effekt kommer de att ha på era kunder. Utgå från dig själv och tänk igenom vilka profilprodukter du själv har och vilka som du använder dagligen.